4.256 Cezeta 01 Web

Restaurace Čezeta

Klient
Město Strakonice a Městské kulturní středisko Strakonice
Generální projektant
STA, projektový atelier, v.o.s.
Projekt
2018 -2019
Realizace
2019 -2020, generální dodavatel: KOČÍ a.s. Písek
Náklady
cca 50 mil. Kč
Ocenění
odborné konzultace: Ing. Marcel Malypetr, Mgr. Libor Staněk; foto: Václav Král
Na přelomu února a března 2020 jsme dokončili první etapu rekonstrukce Kulturního domu ve Strakonicích – což by všechny “strakoňáky” mohlo zajímat.
Novou – do přízemí přesunutou – restauraci jsme nazvali ČEZETA podle legendárního skůtru J. F. Kocha a zajistili možnost použití této ochranné známky.
Prolínání paralelních příběhů vzniku a oživení objektu „závodního klubu ČZM“ a ikonické motorky „skútr Čezeta 175/501“ bylo hlavním tématem interiérů dále volně inspirovaných strojařským detailem a designem, materiály i barevností konce padesátých a začátku šedesátých let…
1949   Zrod jihočeského Stavoprojektu

Architekti Jan Řehoř, Josef Štamberk a Josef Vítů zakládají v Českých Budějovicích Stavoprojekt, který se na více než čtyřicet let stane předním architektonickým projektovým pracovištěm v jižních Čechách. V roce 1954 provádí Josef Vítů orientační průzkum lokality na pravém břehu Otavy ve Strakonicích (dnes ulice Na Ohradě) pro stavbu Závodního klubu ČZM.

1950   První krůčky k československému skútru

Česká zbrojovka Strakonice (ČZM) zahajuje na pokyn státních plánovačů vývoj československého skútru. Již roku 1947 představil konstruktér Jaroslav František Koch vizi moderního skútru (tzv. Vlaštovka), tehdejší továrny ale neměly o výrobu tohoto typu strojů zájem. Dobře totiž profitovaly z prodejů malých levných motorek a chyběla jim potřebná technologie.

1956   Rozbíhají se projektové práce na kulturním domě

Pro Závodní klub ČZM je definitivně zvolena dnešní lokalita. Projektové práce ve Stavoprojektu se rozbíhají na plné obrátky, podílejí se na nich hlavně architekti Josef Vítů a vedoucí ateliéru Jaroslav Škarda. Společně s dalšími kolegy upravují ideový vzorový projekt kulturního domu podle specifik lokality. Realizace stavby je naplánována na roky 1957–1958.

1956   Čezeta se představuje v prvomájovém průvodu

Po letech vývoje a testování prototypů se veřejnosti poprvé představuje skútr ČZ 501/01 konstruktéra J. F. Kocha. Nejprve vzbudí rozruch v „domovských“ Strakonicích, kde se objeví v prvomájovém průvodu. Se vší slávou je pak oficiálně prezentován na podzim téhož roku na II. výstavě československého strojírenství v Brně.

1957   K prvním zákazníkům

V Českých Budějovicích startuje kompletace prvních sériových kusů Čezety. Ty se nejprve dostávají do oficiálních organizací, teprve v říjnu je začne Mototechna nabízet široké veřejnosti. Výrobě ještě schází některé díly, první kusy tak nemají nosič zavazadel na nádrži ani pětidenní hodiny Prim, místo nichž bylo na přístrojové desce jen plechové víčko.

1958   Začíná se stavět

Stavoprojekt dokončuje technickou dokumentaci Kulturního domu ČZM 30. dubna 1958. Dodnes patrný základní kámen je slavnostně položen ke 13. výročí konce druhé světové války, v pátek 9. května 1958. Stavba má být dokončena a slavnostně otevřena přesně za tři roky. Už 1. června 1958 jsou zahájeny přípravné stavební práce.

1960   Čezety se montují na Novém Zélandu

Už rok po uvedení do prodeje se Čezeta vyváží do více než padesáti zemí. Skútr zažívá mimořádný zahraniční úspěch, který korunuje zahájení montáže Čezet v novozélandském Wellingtonu v roce 1960. Většina dílů je zpočátku na Zéland dodávána z našich továren. Do ukončení spolupráce roku 1963 bylo na ostrově smontováno asi 4.000 skútrů Čezeta pojmenovaných N•Zeta.

1961   Slavnostní otevření

Kulturní dům se otevírá veřejnosti s pětiměsíčním zpožděním oproti plánu 7. října 1961. Celkové realizační náklady jsou vyčísleny na 7 065 150 Kčs. V průběhu října se do novostavby stěhuje ze sálu U Lišků loutkový soubor Radost. Ten zde v průběhu první divadelní sezóny 1961/1962 odehraje celkem 37 představení, které navštíví 3 210 dětí.

1964   Náhlý konec výroby

Začátkem 60. let představuje Čezeta inovované modely, tříkolovou variantu i postranní vozík a vše nasvědčuje dalšímu úspěšnému rozvoji. Roku 1964 je však vyhlášen útlumový program výroby motocyklů, který znamená konec produkce skútrů. Ve Strakonicích dál zůstává jen výroba motorek, historie Čezety se uzavírá úctyhodnou bilancí cca 120 tisíc vyrobených strojů.

1965   Rodí se přehlídka Skupovy Strakonice

Ve Strakonicích se koná se první ročník přehlídky loutkového divadla, která nese jméno po slavném strakonickém rodákovi a autorovi loutek Spebla a Hurvínka Josefu Skupovi (1892–1957). Záštitu nad přehlídkou přebírá Skupova manželka Jiřina. Skupovy Strakonice představují dodnes stálou součást kulturního kalendáře města.

2017 a dál…   Nový život kulturního domu

V roce 2017 si město Strakonice nechává zpracovat prověřovací studii využití Kulturního domu, který je na hranici své životnosti. Výsledkem je vize budoucího fungování domu a plán jeho postupné rekonstrukce. V první etapě, zahájené roku 2019, procházejí proměnou část přízemí. Vzniká restaurace s jídelnou, multifunkční sál, potřebné technické zázemí a zásobovací dvůr.

2018   Elektrické znovuzrození

Jedenáct let po ukončení výroby motorek ve Strakonicích ožívá aspoň zdejší legendární značka. Kochovo „Prase“, jak se skútrům Čezeta přezdívalo, uhranulo britského podnikatele Neila Smithe, který v roce 2018 uvádí na trh nový model Čezety na elektrický pohon. Čezeta se vrací jako stylová a prémiová značka a píše novou kapitolu české motocyklové historie!

Autoři

spolupráce

grafika: Petr Vorasický (studio Anfas), Petr Kolář; stavebně konstrukční část: Ing. Václav Martan, Martin Langer